Aholini ro'yxatga olishning muqobil usullariga o'tish sabablari
Aholini ro'yxatga olishning muqobil usullariga o'tish sabablari
Hozirgi vaqtda klassik aholini ro'yxatga olishning ikkita asosiy uslubiy g'oyasi haqida gapirishimiz mumkin. Ulardan biri ro'yxatga olish ma'lumotlari asosida aholini ro'yxatga olish, ikkinchisi uzluksiz yoki ular ham deyilganidek, ro'yxatga olishlarni o'tkazish . Bundan tashqari, muntazam ro'yxatga olishni ro'yxatga olish ma'lumotlari yoki namunaviy so'rovdan foydalanish bilan birlashtirgan kombinatsiyalangan usullar keng qo'llaniladi.
Aholini ro'yxatga olishning muqobil usullarining paydo bo'lishi va statistik amaliyotga joriy etilishi bir qator omillar bilan bog'liq edi. Ulardan biri klassik yondashuvning kamchiliklari. Bular, birinchi navbatda, aholini ro'yxatga olish yillarida muhim kadrlar resurslarini va davlat byudjetiga eng yuqori yuklarni safarbar etish zaruriyatini o'z ichiga oladi. Masalan, Frantsiyada 1997 yilda rejalashtirilgan aholini ro'yxatga olish byudjet sabablarga ko'ra 1999 yilga ko'chirilishi kerak edi . Klassik aholini ro'yxatga olishning yana bir jiddiy kamchiliklari, ayniqsa aholining harakatchanligi ortib borayotgan sharoitda sezilarli bo'lib, ular asosida hokimiyat va mahalliy o'zini o'zi boshqarish organlari uchun zarur bo'lgan aholi va uy-joy fondi to'g'risida yangi ma'lumotlarni muntazam ravishda olish imkoni yo'qligi hisoblanadi.
Bir qator mamlakatlarda klassik aholini ro'yxatga olishdan voz kechish, boshqa narsalar qatori, o'z-o'zini tekshirish usuli yordamida o'tkazilgan aholini ro'yxatga olishda so'rovnomalarni qaytarishning kamayishi bilan bog'liq edi. Shunday qilib, Niderlandiyada 1979 yilda o'tkazilgan tajriba so'rovi davomida qaytarilmagan so'rovnomalar ulushi qishloq joylarda 21% va shaharlarda 37% ni tashkil etdi , shundan so'ng an'anaviy aholini ro'yxatga olish metodologiyasidan voz kechishga qaror qilindi. 1981 yildan boshlab Niderlandiyada aholini ro'yxatga olish registr ma'lumotlari va namunaviy so'rovlar kombinatsiyasidan foydalangan holda amalga oshirildi.
AQSHda anketalar qaytarilishining kamayish tendentsiyasi (1970 yilda anketalarning 78% toʻldirilgan, 1980 yilda 70, 1990 yilda 65%) 2000 yilda (65%) toʻxtatilgan . Shunga qaramay, Qo'shma Shtatlarda 2010 yilgi aholini ro'yxatga olishni birlashtirilgan usul yordamida o'tkazishga qaror qilindi. Ma'lumotlarning bir qismi muntazam aholini ro'yxatga olish natijasida "qisqa" so'rovnomadan olinadi, boshqa qismi esa noqulaylikdan voz kechishga imkon bergan Amerika hamjamiyati so'rovining doimiy (aylanma) tanlab olish so'roviga asoslanadi. uzoq” aholini ro'yxatga olish so'rovnomasi.
Aholini ro'yxatga olishning muqobil usullariga o'tishning eng muhim shartlaridan biri sifatida axborot texnologiyalarini, birinchi navbatda, registrlar va geografik axborot tizimlarini rivojlantirishni ta'kidlash kerak. Namuna olish usuli nazariyasining rivojlanishi ham muhim rol o'ynadi, bunga amerikalik statistik Lesli Kishning (1910-2000) prokat so'rovlarini tashkil etishga bag'ishlangan ishi katta hissa qo'shdi .
Aholini ro'yxatga olish kitoblari asosida o'tkaziladi
Faqat aholi registrlariga asoslangan ro'yxatga olishning kashshoflari Shimoliy mamlakatlardir. Bunday ro'yxatga olishlarning kelib chiqishi mahalliy aholi registrlariga borib taqaladi, ularning tarixi bir necha asrlarga borib taqaladi. O'tgan asrning 60-80-yillarida Daniya, Norvegiya, Finlyandiya va Shvetsiyada aholi (1964-1969 yillarda), oilalar, bandlik, ta'lim, uy-joy, xo'jalik yurituvchi sub'ektlar va boshqalarning markazlashtirilgan reestri yaratildi . 1981 yilda Daniya dunyodagi birinchi aholi va uy-joylarni ro'yxatga olishni faqat reestr ma'lumotlariga asoslangan holda o'tkazdi. Finlyandiya 1990 yilda, Shvetsiya 2005 yilda, Norvegiya esa 2011 yildan buyon aholini ro'yxatga olish usuliga o'tgan.
Faqat aholi registrlariga asoslangan ro'yxatga olish klassik ro'yxatga olishdan ikkita muhim afzalliklarga ega. Birinchidan, ular aholi so'rovini o'z ichiga olmaydi, shuning uchun ular klassik aholini ro'yxatga olish bilan solishtirganda ancha past xarajatlarni talab qiladi. Ikkinchidan, ular klassik aholini ro'yxatga olish bilan solishtirganda so'nggi ma'lumotlarni taqdim etadilar.
Shu bilan birga, aholini ro'yxatga olish kitoblari asosida ro'yxatga olishni o'tkazish bir vaqtning o'zida bir qancha shartlar bajarilgan taqdirdagina mumkin. Bu, birinchi navbatda, yuqori sifatli ma'muriy manbalar - butun aholini qamrab oladigan markazlashtirilgan buxgalteriya registrlarining mavjudligi. Mikrodarajada demografik ma'lumotlarni birlashtirish imkoniyati - bir vaqtning o'zida bir nechta registrlardan - aholi, talabalar, ishsizlar, tadbirkorlik sub'ektlari, pensiya, soliq va boshqalar to'g'risidagi ma'lumotlarni olish imkoniyati mavjud. mamlakatning har bir rezidentiga beriladigan yagona identifikatsiya raqami yoki uning boshqa identifikatsiya belgilari. Bunday integratsiya, o'z navbatida, alohida registrlarni yurituvchi bo'limlar o'rtasida yaxshi yo'lga qo'yilgan axborot o'zaro ta'siri bilan mumkin. Shaxsiy ma'lumotlardan foydalanish bo'yicha qonuniy cheklovlar tufayli yuzaga kelgan bir qator muammolarni ham hal qilish kerak. Shu bilan birga, faqat registrlarga asoslangan aholini ro'yxatga olish o'zlarining ma'lumotlar mazmuni chegarasidan tashqariga chiqa olmaydi va shu ma'noda ular klassik aholini ro'yxatga olishda yutqazadi, uning yordamida ilgari to'planmagan ma'lumotlarni olish mumkin.
Bir qator mamlakatlarda sof reestrga asoslangan aholini ro'yxatga olishning bu kamchiligi registrlardan ma'lumotlarning katta qismini olish va ularda etishmayotgan ma'lumotlarni so'rovlar orqali olish orqali bartaraf etiladi. 1981 yildan boshlab aholini ro'yxatga olishning xuddi shunday usuli Niderlandiyada, 2000 yildan esa Singapurda qo'llanilmoqda. 2011-yilda mamlakat tarixida birinchi marta Germaniya tomonidan shu tarzda tashkil etilgan aholini ro‘yxatga olish o‘tkazildi. Ma'lumotlarning asosiy manbai registrlar bo'ladi, lekin uy-joy fondi bo'yicha ularda etishmayotgan ma'lumotlar binolar va turar-joy binolari egalarining pochta so'rovi orqali olinadi. Bir qator savollarga, xususan, ta'lim, kasb-hunar ta'limi va bandlik bilan bog'liq bo'lgan savollarga tanlov so'rovi orqali javob beriladi .
Yangiariq tuman statistika boʻlimi